Marketing cały czas się rozwija, dlatego warto znać jego najnowszą koncepcję – 8 P, która opiera się na 8 elementach, czyli o 1 więcej niż w modelu 7P. Poniżej znajdą się informacje przybliżające ten rodzaj promowania firm, a także wskazówki odnośnie tego, kiedy ta metoda ma największy sens. Zarówno młodzi, jak i doświadczeni przedsiębiorcy, powinni zapoznać się z tym artykułem, aby prowadzenie przedsiębiorstwa dostosować do aktualnych warunków na rynku, co przyczyni się do generowania zysków.
Jakie elementy zaliczają się do modelu 8P w marketingu?
Poza narzędziami, na których skupia się marketing 7P, czyli produkcie, cenie, promocji, miejscach, ludziach, procesie i świadectwie materialnym, w modelu 8P istotny jest jeszcze 1 element – filozofia marki. Główną rolę odgrywa w niej preferowany przez firmę sposób rozmawiania o jej produktach lub usługach z przyjaciółmi czy współpracownikami. Liczą się tu przede wszystkim wartości wyznawane przez markę, skojarzenia, jakie pragnie budzić i jej podstawowe założenia. Przedsiębiorstwo musi także odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Czy wyraża swoje stanowisko w istotnych kwestiach? Czy troszczy się o swoich odbiorców oraz współpracowników? Może to być świetny sposób na skuteczną zachętę do zakupu, ale także przynieść odwrotny skutek.
Marketing 8P cieszy się coraz większą popularnością, jednak brakuje zgodności odnośnie ostatniego elementu gdyż zdaniem niektórych zamiast filozofii marki powinno być nim ogólne zadowolenie z zakupu, a jeszcze inni za niezwykle istotną uważają personalizację.
Jak stworzyć strategię marketingową w oparciu o model 8P?
Myśląc o stworzeniu strategii marketingowej, opierając się na marketingu 8P, trzeba mieć przede wszystkim kompleksowe podejście i wziąć pod uwagę wszystkie 8 elementów. W tym celu warto wykonać opisane poniżej czynności.
Na czym trzeba się skupić, przeprowadzając gruntowną analizę rynkową?
Jeszcze przed początkiem planowania strategii z zastosowaniem modelu 8P w marketingu należy dokładnie przeanalizować obecny rynek, uwzględniając następujące elementy:
- analiza SWOT – określenie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, a także szans oraz zagrożeń na rynku
- analiza działań konkurencji, jej ofert, strategii cenowych oraz kanałów dystrybucyjnych
- podział rynku na segmenty w celu lepszego zrozumienia potrzeb i preferencji poszczególnych grup Klientów
Jak zdefiniować cele, posługując się marketingiem 8P?
Następnym krokiem jest określenie jasnych i mierzalnych celów marketingowych z podziałem na krótkoterminowe, czyli np. wzrost sprzedaży o 10% przez najbliższe pół roku oraz długoterminowe, jak, chociażby zwiększenie świadomości marki o 20% w ciągu kolejnych 2 lat.
W jaki sposób można wdrożyć poszczególne narzędzia modelu 8P w marketingu?
Po analizie rynkowej i określeniu celu należy skupić się na wspomnianych 8 elementach tego modelu, zaczynając od sprawdzenia obecnych produktów lub usług oraz odkrywając, jak można je ulepszyć bądź wprowadzić coś nowego. Trzeba także mieć pewność odnośnie spełnienia potrzeb oraz oczekiwań docelowych Klientów.
Duże znaczenie ma także strategia cenowa, która powinna się zgadzać z wartością produktu i być konkurencyjna na rynku. Są dwie możliwości – wprowadzenie produktu po niższej cenie w celu zdobycia rynku oraz po wysokiej, umożliwiając sobie skorzystanie z popytu wśród szczególnie zainteresowanych Klientów.
Jeśli chodzi o miejsce, to istotną rolę odgrywają kanały dystrybucji, których wyboru trzeba dokonać pomiędzy tradycyjnymi (sklepy stacjonarne, hurtownie) a nowoczesnymi (E-commerce, sprzedaż bezpośrednia, partnerstwa dystrybucyjne). Warto także pamiętać o zagwarantowaniu efektywnego zarządzania logistyką i zapasami, dając Klientowi możliwość zakupu produktu w odpowiednim dla niego punkcie.
Robiąc swojej firmie promocję, zaczyna się od kreatywnych kampanii reklamowych za pośrednictwem najskuteczniejszych kanałów, wybierając pomiędzy formą online (media społecznościowe, e-mail marketing, SEO/SEM) a offline (telewizja, radio, prasa, billboardy). Wizerunek przedsiębiorstwa należy budować, wykonując działania z zakresu public relations, eventy, sponsoring czy współpracę z mediami. Przydadzą się również promocje sprzedażowe w postaci organizacji konkursów, ofert promocyjnych lub programów lojalnościowych.
Jak wdrożyć narzędzia skupiające się na pracownikach i Klientach?
W marketingu 8P niezwykle istotną rolę odgrywają ludzie, dlatego warto pomyśleć o szkoleniach dla pracowników, aby zapewnić im dodatkowe możliwości rozwoju i lepsze przygotowanie do rozmów z Klientami. Trzeba także zadbać o wysoki poziom obsługi konsumentów, aby byli oni usatysfakcjonowani oraz lojalni wobec przedsiębiorstwa, w czym może pomóc użycie właściwych strategii.
Kolejnym narzędziem są procesy dotyczące produkcji, sprzedaży i obsługi Klienta, które trzeba analizować oraz usprawniać. Do automatyzacji powtarzalnych czynności używa się z kolei narzędzi technologicznych zwiększając w ten sposób efektywność operacyjną.
Następnym krokiem jest opracowanie programów lojalnościowych wyróżniających stałych Klientów i wdrożenie inicjatyw społecznych w postaci, np. CSR (Corporate Social Responsibility), gdyż w ten sposób tworzy się pozytywny wizerunek firmy, angażując przy tym społeczność. Za kolejny istotny element uważa się planowanie oraz realizację wielu kampanii marketingowych wspierających cele firmy.
Na końcu należy skoncentrować się na wynikach działań marketingowych, używając do ich mierzenia głównych wskaźników efektywności (KPI). Pierwszym z nich jest sprzedaż, czyli liczba sprzedanych produktów i przychody, a kolejnym zaangażowanie Klientów w postaci liczby odwiedzin na stronie, konwersji oraz udzielania się w mediach społecznościowych. Warto również zorientować się w kwestii poziomu satysfakcji odbiorców, umieszczając odpowiednie ankiety oraz czytając ich opinie. Po wykonaniu tych zadań trzeba zająć się analizą rezultatów, wyciąganiem wniosków i dostosowaniem strategii w celu poprawy efektywności wszelkich działań.
Marketing 8P jest stosunkowo nową formą promowania swojego biznesu, więc być może jest ona obca dla części przedsiębiorców. Powyższy artykuł powinien jednak pomóc im w zastosowaniu jej podczas prowadzenia swojej działalności, co w rezultacie może doprowadzić do szybkiego rozwoju firmy. Trzeba przy tym odpowiednio przeanalizować każde wymienione narzędzie oraz czynność, gdyż niewłaściwe podejście do tego modelu może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego, czyli utratę Klientów i kłopoty finansowe.