marketing

Marketing mix – co to jest i metody stosowania

Każdy początkujący przedsiębiorca musi najpierw zapoznać się ze strategiami marketingowymi, które większości przedsiębiorstw przynoszą sukces. Ciekawym sposobem na promocję własnego biznesu może być postawienie na tzw. marketing mix, przy którym trzeba skupić się na wielu czynnikach, którego końcowym skutkiem ma być zaproponowanie Klientowi produktu lub usługi najwyższej jakości. To spowoduje właściwe ukierunkowanie firmy, zwiększając przy tym szansę na uzyskanie świetnych rezultatów, jeśli chodzi o finanse. Czym dokładnie jest wspomniany rodzaj marketingu i jakie są możliwości jego wykorzystania, aby zapewnić swojemu przedsiębiorstwu szybki rozwój?

Marketing mix – co to jest?

Co to jest marketing mix? Uważa się go za użyteczną metodę stosowaną w trakcie wdrażania produktu w celu uzyskania maksymalnego zysku z jego sprzedaży. Stosując tę technikę, firmy skupiają się przede wszystkim na dokładnej analizie produktu lub usługi i dostosowują go do preferencji potencjalnych Klientów.

Jakie są elementy marketingu mix w koncepcji podstawowej?

Największą popularnością cieszy się dość stara koncepcja marketingu mix o nazwie 4P, która powstała od angielskich wyrazów: produkt, price, promotion, place: a oznaczają one:

  • Produkt – wyprodukowany, fizyczny towar (lub usługa), który odgrywa główną rolę w tradycyjnej koncepcji marketingu mix, jego celem jest zapewnienie Klientom pełnej satysfakcji. Rozpatruje się go, biorąc pod uwagę wiele aspektów, np. rynkowe, techniczne lub dotyczące jego cyklu życia. Najistotniejsze jest, aby produkt cechował się wysoką jakością, dzięki czemu będzie doskonale spełniał swoje funkcje.
  • Cena, której wysokość jest zależna od kosztów promocji, dystrybucji i produkcji. Marketing mix to forma, w jakiej trzeba ją ustalić. W tym celu dokonuje się precyzyjnej analizy z uwzględnieniem mnóstwa elementów, takich jak stwierdzenie poziomu popytu, kosztów czy relacji pomiędzy sprzedażą a zyskiem.
  • Promocja – w koncepcji marketingu mix odnosi się do działań, jakie podejmuje dane przedsiębiorstwo w celu przekazywania informacji na temat produktu i kształtowania popytu. Są one związane, chociażby z tradycyjną oraz internetową reklamą, zagadnieniami w dziedzinie PR czy sprzedażą bezpośrednią.
  • Dystrybucja – ma związek z kanałami, dzięki którymi towar lub usługa mogą się znaleźć u Klienta. Poza lokalizacją miejsc handlowych lub usługowych, dotyczy to również metody układania towarów w sklepach.

Wspomniane narzędzia marketingu mix prowadzą do powstania kompleksowej kampanii reklamowej, a połączenie ze sobą kilku części pomoże w osiągnięciu zadowalających wyników.

marketing

Jakich instrumentów marketingu mix używa się w koncepcji 4C?

Więdząc już, czym jest marketing mix, należy skupić się na tym, że w przeciwieństwie do koncepcji 4P, która skupia się na perspektywie firmy, w modelu 4C największe znaczenie ma zdanie Klientów. Główne instrumenty to w tej sytuacji potrzeby odbiorców (customer value), koszty, jakie ponoszą, ich komfort podczas zakupów (convenience) czy właściwa komunikacja przebiegająca dwukierunkowo pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentami.

Marketing mix – definicja wersji rozszerzonej i jej narzędzia

Choć za absolutną podstawę marketingu mix, wciąż się uważa koncepcję 4P, to w pewnym momencie podjęto próby jej rozbudowy, tworząc ostatecznie model 7P składający się z 3 dodatkowych elementów, do jakich należą:

  • Ludzie (people) – pojęcie jest związane z obowiązkiem dbania o osoby, które się zatrudnia, gdyż może to mieć pozytywny wpływ na wyniki sprzedażowe.
  • Świadectwo materialne (physical evidence) – odnosi się do spraw, które Klienci utożsamiają z konkretną firmą, przy czym majwiększe znaczenia mają tutaj kwestie dotyczące kreowania wizerunku danej marki.
  • Proces (process) – wiąże się z tym, co ma miejsce wewnątrz organizacji, umożliwiając redukcję kosztów i prowadząc do większej satysfakcji Klientów.

Ten rozszerzony zbiór narzędzi marketingu mix uznaje się za najbardziej kompleksowe podejście, w związku z czym wśród przedsiębiorców cały czas rośnie zainteresowanie taką opcją reklamowania biznesów.

Marketing mix może być idealną możliwością na rozkręcenie własnej działalności gospodarczej i późniejsze osiągnięcie sukcesu. Warto dokładnie przemyśleć, czy lepiej postawić na tradycyjny czy bardziej nowoczesny model. Zarówno potrzeby przedsiębiorcy, jak i Klientów oraz pracowników mają z pewnością duże znaczenie, dlatego ciekawym pomysłem byłoby połączenie wszystkich 3 opcji, co zwiększyłoby szansę na zadowolenie konsumentów przy jednoczesnym generowaniu zysków w firmie.