marketing

Marketing 7P – co kryje się tym pojęciem?

Marketing 7P jest rozszerzoną i nowoczesną wersją modelu 4P, a współcześnie stosuje go coraz więcej przedsiębiorców, którym zależy na szybkim rozwoju własnej firmy. Informacje na jego temat powinni poznać przede wszystkim osoby rozpoczynające swoją pierwszą działalność gospodarczą, ale również właściciele biznesów przeżywających pewien kryzys. Warto więc zapoznać się z jego definicją i przykładami, które pomogą efektywnie wykorzystać ten model, promując swoje przedsiębiorstwo.

Jaka jest definicja marketingu 7P?

Marketing mix 7P powstał na skutek poszerzenia modelu 4P o 3 dodatkowe narzędzia w celu lepszego odzwierciedlenia potrzeb nowoczesnego marketingu usług. W tym sposobie promocji liczy się coś więcej poza całkowitą koncentracją na takich aspektach, jak produkt, cena promocja i miejsce dystrybucji, co umożliwi skuteczną walkę o Klientów z innymi przedsiębiorstwami na mocno nasyconym rynku. Można go w pewnym sensie nazwać ramą dla organizacji, których głównym celem jest zapewnienie wartości swoim odbiorcom przy równoczesnym efektywnym zarządzaniu relacjami z nimi, jeśli chodzi o szeroko pojęte świadczenie usług. Bierze się tutaj pod uwagę całościowe podejście do promowania własnego biznesu, które integruje ze sobą wiele kwestii dotyczących działalności przedsiębiorstwa, od rozwoju produktu lub usługi po bezpośrednie doznania odbiorców.

W jaki sposób stworzono marketing 7P?

Początki marketingu mix 7P miały miejsce w latach 80. XX wieku z inicjatywy Benarda H. Boomsa i Mary J. Bitner, którzy wyszli z propozycją rozszerzenia o 3 nowe elementy wprowadzonego wcześniej przez Jerome’a McCarthy’ego oryginalnego modelu 4P. Stwierdzili bowiem, że sprawdzą się one lepiej w sektorze usług wymagającym innych narzędzi w porównaniu do marketingu produktów. Od tamtego czasu wciąż trwa ewolucja tego sposobu promowania biznesu, a w wielu firmach traktuje się go jako absolutną podstawę dla mnóstwa strategii marketingowych, zarówno, jeśli chodzi o usługi, jak i szeroko rozumianą reklamę produktów.

Czym się różni marketing 7P od innych modeli?

Marketing mix 7P uważa się za ewolucję z klasycznego modelu 4P skupiającego się wyłącznie na wewnętrznych elementach kontroli firmy, a konkretnie: produkcie, cenie kontroli i miejscu. Ta starsza metoda sprawdzała się w czasach mniejszego nasycenia rynku oraz większej kontroli producentów nad nim. Później zaczęto jednak lepiej zrozumieć znaczenie zadowolenia Klientów z działań podejmowanych przez dane przedsiębiorstwo. W modelu 7P pojawiają się takie elementy, jak ludzie, proces i dowody fizyczne, jakie są szczególnie istotne w marketingu usług, ale coraz mocniej liczą się również w jego innych rodzajach. Ze względu na problemy z zaspokojeniem potrzeb wszystkich odbiorców, postanowiono wprowadzić marketing 4C, w którym jeszcze większą rolę odgrywa Klient, a składa się on z następujących elementów: koszt, Klient, wygoda oraz komunikacja.

Różnice pomiędzy marketingiem 7P a 4C dotyczą przede wszystkim z perspektywy, gdyż w pierwszym z nich najistotniejszy jest punkt widzenia wewnętrznych procesów firmy i wartości, które ona oferuje, a w drugim chodzi przede wszystkim o potrzeby Klienta. Oba podejścia mogą jednak ze sobą współgrać, a dzięki efektywnej strategii marketingowej, możliwe jest wykorzystanie elementów obu modeli w celu zaangażowania w to odbiorców.

W jaki sposób można zastosować marketing mix 7P, prowadząc własną firmę?

Możliwości zastosowania marketingu 7P w działaniach przedsiębiorstwa jest mnóstwo, a przenikając się nawzajem, prowadzą do powstania kompleksowej strategii marketingowej. Rozwój innowacyjnego produktu spełniającego potrzeby Klientów może zagwarantować firmę przewagę nad konkurencją. Sama nowoczesność produktu okaże się jednak niewystarczająca w sytuacji braku dokładnie zaplanowanej strategii cenowej. Ustalając cenę, trzeba bowiem uwzględnić zarówno wartość dla odbiorcy, jak i pozycję marki na rynku.

Działania promocyjne, na których opiera się marketing mix 7P, należy dostosować do komunikacji z Klientem, tworząc z nim dłuższą relację. Jest to równoznaczne z rezygnacją ze standardowych reklam na rzecz content marketingu, mediów społecznościowych czy marketingu szeptanego. W takim przypadku, duże znaczenie ma zrozumienie, gdzie konsument planuje być w kontakcie z danym przedsiębiorstwem, czyli przemyślenia elementu miejsca, w którym uwzględnia się zarówno fizyczne punkty sprzedaży, jak i obecność online.

Jak zadbać o klienta w marketingu 7P

W każdej firmie główną rolę odgrywają ludzie, dlatego należy stawiać na rozwój pracowników, budowanie kultury organizacyjnej, która opiera się na wartościach marki, dbając również o obsługę Klienta. To wszystko może spowodować lepszą jakość usług i produktów, wzmacniając w ten sposób lojalność konsumencką. Przyda się tutaj pełna koncentracja na optymalizacji ścieżki zakupowej odbiorcy, na co mogą się składać: automatyzacja obsługi zamówień, szybka oraz efektywna logistyka, a także procedury obługi posprzedażowej.

Należy także podkreślić, że dowody fizyczne w tym typie marketingu to przedmioty, które Klient może ujrzeć na własne oczy, a także dotknąć czy poczuć jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie. Trzeba więc dbać o jakość opakowań, design produktu oraz wygląd i użyteczność strony internetowej lub aplikacji mobilnej.

Do zastosowania tego modelu potrzebna jest integracja wszelkich kwestii w spójnym planie działania. Jeśli chodzi o marketing mix 7P, przykładem może być firma hotelarska, która, w celu stworzenia niezwykle atrakcyjnej oferty dla swoich gości, może podjąć następujące działania:

  • oferta personalizowanych doświadczeń (produkt)
  • wprowadzanie dynamicznych wycen, biorąc pod uwagę porę roku (cena)
  • uruchomienie kampanii promocyjnej w social mediach (promocja)
  • propozycja rezerwacji online (miejsce)
  • szkolenie pracowników w dziedzinie obsługi Klienta (ludzie)
  • usprawnienie procesu check-in i check-out (proces)
  • troska o elegancki wystrój oraz czystość pomieszczeń (dowody fizyczne)

marketing 7p

Jakie ograniczenia mogą wiązać się z marketingiem mix 7P?

Jeśli chodzi o ten model marketingu, ograniczenia są związane z wieloma wyzwaniami, z którymi często muszą walczyć firmy podejmujące decyzje o jego wdrożeniu. Skupienie na 7 elementach może stać się przyczyną rozproszenia uwagi i zasobów, a próba optymalizacji każdego z nich w różnych przypadkach prowadzi do spadku ogólnej jakości pracy.

Niektórzy krytykują marketing 7P, uważając, że jest zbyt ogólny lub nieadekwatny do obecnej ery gospodarki, która opiera się na danych, a czynniki w postaci big daty, personalizacji i doświadczenia użytkownika online stają się coraz bardziej istotne. Ten model zaprojektowano przede wszystkim ze względu na marketing usług, co może zmniejszyć jego skuteczność przy produktach cyfrowych lub modelach biznesowych, gdzie główną rolę odgrywają platformy internetowe.

Problemem jest także zmienność rynku i postaw konsumentów, gdyż opisywany model może skupiać się tylko na części czynników mających wpływ na nowoczesny marketing, do jakich należą: wpływ technologii mobilnych, media społecznościowe czy indywidualne podejście do Klienta. Kolejnym zagrożeniem jest w tym przypadku możliwość normalizacji działań marketingowych, czego konsekwencją może stać się ograniczenie kreatywności oraz innowacyjności.

Co pozytywnego może wnieść marketing 7P?

Zintegrowanie ze sobą poszczególnych części marketingu 7P umożliwia tworzenie doświadczeń całkowicie spełniających oczekiwania i potrzeby Klientów, a także zgodne z wewnętrznymi procesami firmy. Dzięki temu, będzie można w lepszym stopniu zrozumieć odbiorców, jednocześnie umożliwiając bardziej strategiczne planowanie działań marketingowych. Rozszerzenie na ludzi i procesy przedsiębiorstwa może skutkować poprawą jakości obsługi Klienta czy wewnętrznych operacji, co zwiększa efektywność, jednocześnie redukując koszty.

Zarządzanie za pomocą tego modelu daje możliwość wyjątkowo precyzyjnej kontroli wszystkich aspektów działalności marketingowej, co może wpłynąć na lepszą realizację celów biznesowych i wzrost zadowolenia Klientów. Pomoże to także zrozumieć dynamiczne i wzajemne zależności pomiędzy poszczególnymi częściami marketingu, pozwalając w ten sposób rozszyfrować nowe opcje na rynku oraz uczynić przedsiębiorstwo bardziej konkurencyjnym.

Marketing 7P ma zarówno zalety, jak i wady, dlatego przed podjęciem decyzji o wdrożeniu go do swojej firmy, trzeba je dokładnie przeanalizować, aby zapobiec niepożądanym efektom korzystania z tego modelu. Taki wybór może w niedługim czasie doprowadzić przedsiębiorstwo do sukcesu finansowego, jednak problemem mogą być tutaj wspomniane ograniczenia, lecz przy odrobinie chęci można sobie z nimi poradzić. Każda osoba prowadząca własną działalność gospodarczą powinna więc rozważyć użycie wspomnianego sposobu promowania swojego biznesu.