zarządzanie firmą

Jak prowadzić biznes – krok po kroku

Wiele osób boi się zakładać własny biznes z obawy o porażkę, dlatego część z nich ostatecznie rezygnują z tego pomysłu. W momencie, gdy już się na to zdecydują i dopełnią wszelkich formalności z tym związanych zaczynają sobie zdawać sprawę z natłoku obowiązków, jaki ich czeka. Nasz artykuł skierowany jest przede wszystkim do początkujących przedsiębiorców, dla których prowadzenie własnej działalności gospodarczej początkowo wydaje się być zbyt dużym wyzwaniem.

Z czym trzeba się liczyć, prowadząc własny biznes?

Większości osób, które zakładają swoją pierwszą firmę, brakuje podstawowej wiedzy na ten temat, zdobywając ją dopiero podczas prowadzenie działalności. Dopiero wtedy poznają wszelkie kwestie związane z biznesem, podejściem do Klienta, finansami, produktem, ofertą, sprzedażą czy marketingiem. W związku z brakiem odpowiedniego przygotowania, takie przedsiębiorstwa często upadają. Wbrew powszechnemu trendowi sama pasja może okazać się niewystarczająca do osiągnięcia biznesowego sukcesu.

Jeśli chodzi o to, jak prowadzić biznes, będąc całkowicie początkującym przedsiębiorcą, istnieje mnóstwo sposobów na odpowiednie przygotowanie się do tego przedsięwzięcia, zdecydowanie niwelując ryzyko niepowodzenia. Mnóstwo osób działa jednak spontanicznie, kierując się głównie emocjami, a przyczyną podejmowania decyzji pod wpływem może być np. zwolnienie z pracy lub przeciążenie i frustracja związane z pełnieniem dotychczasowych obowiązków. Warto jednak pamiętać tutaj o zachowaniu zdrowego rozsądku, gdyż pozwoli to zapobiec późniejszym kłopotom.

wykres zysku

Jak prowadzić firmę, aby była dochodowa?

Każdy przedsiębiorca z pewnością chciałby zarabiać na swoim biznesie sporo pieniędzy, jednak najpierw trzeba opracować odpowiednią strategię. Poniżej przedstawiamy sposoby na uczynienie swojej firmy źródłem pokaźnych dochodów.

W jaki sposób można poradzić sobie z przepływami gotówki?

Dla większości przedsiębiorców sporym problemem są przepływy gotówki, zwane “cash-flow” ze względu na pominięcie faktu, że pieniądze mogą zarówno wpływać na konto firmy, jak i z niego wypływać. Można się z tym uporać, robiąc odpowiednie zestawienie dla własnych potrzeb, uwzględniając w nim zobowiązania na konkretny dzień, tydzień czy miesiąc, ale również swoje należności. Za te pierwsze uważa się wszelkie rachunki do zapłaty, licząc także podatki, ZUS oraz NFZ. Pod tym drugim pojęciem kryją się z kolei wszystko, co inni są winni przedsiębiorcy, czyli, chociażby płatności od Klientów za produkty lub usługi, zwroty za nadpłaty u kontrahentów czy należności wynikające z nieprawidłowo naliczonych prowizji.

Wspomniane zestawienie umożliwi sprawdzanie, czy należności są na koncie we właściwym terminie i czy pojawiają się w podobnym czasie, jak wydatki. Jeśli problemy z przepływami pojawiają się pomimo generowania zysku, można skorzystać z wielu narzędzi pomagających w zarządzaniu nimi. Może to być, chociażby skracanie lub wydłużanie terminów płatności oraz należności, a także kredyty kupieckie czy obrotowe, wykup wierzytelności, factoringi bądź leasingi. Najistotniejsza jest tu jednak znajomość swoich przepływów gotówkowych w przedsiębiorstwie i dobór właściwych instrumentów regulowania tej płynności.

Co robić ze spływającą gotówką?

Praca na etacie różni się od prowadzenia własnej firmy przede wszystkim tym, że w drugim przypadku obowiązek opłacenia podatków i daniny na rzecz państwa leży po stronie przedsiębiorcy, więc należy wstrzymać się z wydawaniem od razu wszystkich pieniędzy, które wpływają na konto. Najkorzystniejszym pomysłem będzie w tym przypadku stworzenie systemu “subkont” i systematyczne odkładanie tam z każdej spływającej gotówki na ZUS lub NFZ, a także podatek dochodowy czy VAT.

Można także pomyśleć o innym rozwiązaniu, takim jak odkładanie na podatki położy z każdej kwoty, którą się zarobi. Ewentualne nadwyżki, jakie mogą zostać po rozliczeniu opłat, można wykorzystać, np. na dodatkowe oszczędności emerytalne.

Dlaczego warto założyć osobne konto firmowe?

Własną działalność gospodarczą można prowadzić bez zakładania oddzielnego konta firmowego, jednak warto o tym pomyśleć, aby finanse służbowe przestały mylić się z prywatnymi. W przedsiębiorstwie pieniądze są bowiem potrzebne na finansowanie bieżącej działalności, a takie podejście umożliwi lepszą kontrolę sytuacji. Może to pomóc w korzystniejszym ustalaniu cen swoich usług i poznaniu informacji odnośnie tego, w jakich elementach przydadzą się oszczędności. Ponadto, świetnym rozwiązaniem będzie określenie swojego comiesięcznego wynagrodzenia oraz wypłacanie jej w taki sposób jak pensji z pracy na etacie.

Jak zarządzać firmą w kwestii “poduszki finansowej”?

O tzw. poduszce finansowej najlepiej pomyśleć już w trakcie przygotowania do rozpoczęcia swojego biznesu, dbając o to, aby była jak największa. Nawet mając zaplecze finansowe pozwalające przetrwać 12 lub więcej miesięcy, warto dalej pracować, aby jeszcze zwiększyć ten bufor bezpieczeństwa, co poprawi pozycję przedsiębiorcy, jeśli chodzi o negocjacje i dając możliwość rezygnacji z niektórych Klientów lub projektów.

Rozczarują się osoby, które oczekują w biznesie gwarancji stałej kwoty wpływającej na konto, podobnie jak wynagrodzenie za pracę na etacie. Trzeba się liczyć z gorszymi chwilami, gdyż takie jest działanie rynku, dlatego w lepszym czasie należy nastawić się na przyjście drobnego kryzysu.

Na początku działalności, nawet gdy firma działa bez zarzutów, warto pomyśleć o “klinie finansowym”, dbając o utrzymywanie kosztów na jak najniższym poziomie. Doskonałym rozwiązaniem będzie odkładanie pozostałej gotówki na bufor bezpieczeństwa czy inwestycje przynoszące właścicielowi przedsiębiorstwa dodatkowe przychody.

Jak zrozumieć własny biznes i trafić do Klienta?

Chcąc wiedzieć, jak prowadzić biznes, należy pamiętać, że każdą działalnością gospodarczą rządzą przede wszystkim pieniądze, dlatego najistotniejsza jest gotówka ze sprzedaży produktów i generowanie zysku. Trzeba skupić się przede wszystkim na poznaniu liczb obrazujących kondycję finansową firmy, przy czym nadrzędne znaczenie mają czynności zwiększające sprzedaż. Odpowiadając sobie na to pytanie, można określić priorytety, trzymając się ich.

Podczas prowadzenia własnej firmy należy dbać o swoich Klientów, gdyż to w głównej mierze od nich zależy to, w jakiej sytuacji będzie przedsiębiorstwo. Trzeba więc wziąć pod uwagę ich problemy i potrzeby, znajdując takie rozwiązania, które je rozwiążą lub zaspokoją. Dotarcie Klientów jest możliwe poprzez zaznajomienie się z ich językiem, stylem życia oraz przeżyciami. Sytuacja wygląda identycznie w sytuacji zajmowania się działalnością internetową, gdzie również niezwykle istotną rolę odgrywa zrozumienie potencjalnego odbiorcy i zbudowanie z nim relacji, stawiając go jednocześnie w centrum swojego biznesu. W ten sposób poszerzy się grono osób chętnych na skorzystanie z usług przedsiębiorstwa, dzięki czemu znacząco poprawi się jego pozycja na rynku.

Aby przedstawić ofertę konkretnego produktu lub usługi, trzeba ciągle powtarzać sobie w myślach pytania odnośnie tego, jakie problemy i potrzeby ma Klient oraz w jaki sposób można im zaradzić. Zaufanie odbiorcy można szybciej zyskać, definiując te kwestie lepiej od niego, gdyż zależy mu głównie na tym, żeby ktoś go wysłuchał oraz starał się mu pomóc.

Istotne są również rekomendacje i polecenia od aktualnych Klientów, których sieć kontaktów i historie sukcesu mogą pomóc przedsiębiorstwu w powiększeniu bazy odbiorców niewielkim kosztem.

Czym należy się kierować, ustalając ceny i budując ofertę?

Jeśli chodzi o działalność gospodarczą, to trzeba pamiętać, że Klient daje pieniądze za końcowy efekt, bez względu na to, jaki produkt lub usługę kupuje. W przypadku pozytywnego rezultatu i zgodności tego, co odbiorca zamówił, ze standardami rynkowymi, bez znaczenia może być nawet to, że przedsiębiorca się dopiero uczy, dlatego nawet osoby początkujące powinny się cenić. Wiadomość o biznesie dość szybko trafi bowiem do wielu ludzi, których interesować będą głównie niskie ceny, przez co właściciel firmy może wpaść we własną pułapkę.

Warto pamiętać, że osoby dopiero rozpoczynające swoją działalność gospodarczą mogą wypracowywać pewne rzeczy dłużej niż ludzie bardziej doświadczeni, co trzeba traktować jako ponoszone koszty nauki. Obarczenie Klienta ceną dodatkowych godzin pracy mogłoby zmniejszyć jego zainteresowanie, gdyż kwota znacząco przewyższałaby wartość rynkową produktu czy usługi. Zamiast tego lepiej skupić się na podnoszeniu własnej efektywności, co prawdopodobnie pozwoli zyskać dodatkowy czas i fundusze. Zapewnianie lepszych produktów niż te, które obecnie można znaleźć na rynku daje możliwość określania cen wyższych od rynkowych. Są bowiem chętni na usługi premium, lecz należy przyjąć odpowiednie strategie dotarcia do nich, prezentując solidne argumenty przemawiające za ich kupnem. Dobrym pomysłem będzie również przygotowanie oferty w osobnym pliku, co ograniczy ryzyko dyskusji oraz kwestionowania ceny ze strony odbiorcy w porównaniu z luźną propozycją cenową zawartą w wiadomości.

Jak prowadzić biznes – na czym jeszcze trzeba się skupić?

Każdy początkujący przedsiębiorca powinien przygotować się na ciągłe wydatki inwestycyjne, czyli zwiększające sprzedaż. Szczególnie warto zainwestować w rozbudowę własnych kanałów i narzędzi sprzedażowych, a także marketing, pamiętając przy tym, że istnieją metody promocji biznesu lub marki, z których można skorzystać bez dużych nakładów finansowych. Dokładnie zaplanowany oraz właściwie spożytkowany budżet marketingowy pozwoli jednak na szybsze dotarcie do większej liczby odbiorców. Obecnie niezwykle skuteczna jest reklama w Internecie, m.in. na własnej witrynie czy w social mediach, gdzie istnieje możliwość rozpromowania swojego przedsiębiorstwa.

Zaufanie Klientów może wzrosnąć, jeśli właściciel firmy weźmie na siebie całkowitą odpowiedzialność za jej wizerunek, dbając także o własną renomę. Z pewnością warto przekazywać informacje o biznesie jak największej liczbie osób, a na profilach społecznościowych jedynie umieścić wiadomość lub link do strony firmowej. Trzeba również mieć na uwadze to, że wszelkie pozornie prywatne wypowiedzi mogą trafić do Klientów, dlatego tak duże znaczenie ma to, aby w przemyślany sposób kreować swój wizerunek.

Ostatnie wskazówki odnośnie tego, jak prowadzić firmę?

Niezwykle istotne podczas prowadzenie biznesu jest to, aby stale rozwijać swoje umiejętności sprzedażowe i marketingowe, gdyż te kompetencje są niezbędne, żeby utrzymać się na rynku. Przedsiębiorca powinien pomyśleć także o zdobyciu wiedzy na temat podstawowych kwestii finansowych, podatkowych czy prawnych związanych z działalnością firmy. Przyda się do tego jednak wsparcie ekspertów, takich jak księgowa, doradca podatkowy czy prawnik, lecz ostatecznie, to do właściciela należy zarządzanie całą firmą, więc to on musi być świadomy wspomnianych tematów oraz sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ciekawym rozwiązaniem może być natomiast zatrudnie mentora mogącego pochwalić się dużym doświadczeniem lub uczestnictwo w programie mentoringowym dla osób po raz pierwszy zakładających swoje działalności gospodarcze.

Ludzie, którzy myślą, że rezygnacja z pracy na etacie i założenie własnego biznesu oznacza znacznie więcej czasu wolnego, lecz ma to niewiele wspólnego z prawdą, gdyż wstępny etap rozkręcania biznesu wiąże się z natłokiem obowiązków, na których wykonanie często trzeba poświęcić od 12-14 godzin dziennie. Często oznacza to niemal całkowity brak możliwości spotkań ze znajomymi czy zajęcia się innymi przyjemnościami.

Prowadząc własną działalność gospodarczą, zwłaszcza na samym początku, trzeba liczyć się z koniecznością wykonania wielu zadań mających na celu rozkręcenie własnego biznesu. Zastosowanie powyższych zasad może jednak znacząco pomóc w osiągnięciu sukcesu, dlatego warto to przemyśleć, aby firma miała wielu Klientów i rozwijała się w błyskawicznym tempie. Początkującym przedsiębiorcom może się to wydawać zbyt skomplikowane, jednak z czasem mogą się wszystkiego nauczyć, tworząc perspektywiczne miejsce.