Marketing mix ma na celu przede wszystkim przedstawianie oferty rynkowej i budowanie relacji z Klientami. W latach 60. XX w. profesor Jerome Mccarthy przedstawił model, w którego skład wchodzą 4 główne elementy: produkt, cena, miejsce sprzedaży i promocja. Te narzędzia są przez wiele osób uważane za absolutną podstawę, jeśli chodzi o planowanie oraz wdrażanie strategii marketingowych na świecie. Umożliwiają one całościowe spojrzenie na ofertę przedsiębiorstwa, dostosowując ją do potrzeb rynku. Co jeszcze trzeba wiedzieć o wspomnianym rodzaju marketingu i w jaki sposób można go wprowadzić do swojej firmy?
Jak można skutecznie skorzystać z marketingu 4P w swojej firmie?
Aby marketing mix 4P przyniósł pożądany efekt, należy zająć się tym całościowo, integrując ze sobą jej wszystkie części. Najistotniejsze w tym przypadku będzie podjęcie poniższych działań:
- Zrozumienie rynku i Klientów – jeśli chodzi o 4P marketing mix, to należy zacząć od gruntownego zaznajomienia się z rynkiem, na którym funkcjonuje dane przedsiębiorstwo, a także oczekiwań i potrzeb grupy docelowej, do jakiej ma trafić dany produkt lub usługa. Przeprowadzenie badań rynkowych, analiza konkurencji oraz bezpośredni kontakt z odbiorcami umożliwią identyfikację najistotniejszych obszarów, ma jakich trzeba się skupić.
- Dostosowanie produktu – stosując 4P marketing, należy dopasować ofertę firmy do preferencji i wymagań Klientów, w związku z czym trzeba dbać o jakość oraz przydatność produktów, lecz również ciągłe obserwowanie trendów rynkowych i wprowadzanie zmian lub nowszych wersji, żeby dostosować się do aktualnych oczekiwań.
- Elastyczne podejście do ceny – cena jest zarówno narzędziem do generowania zysków, jak i niezwykle istotną częścią budowania wizerunku marki oraz podkreślania wartości, którą oferuje się Klientom. W jej określaniu należy więc wziąć pod uwagę wiele czynników, do których należy postrzegana jakość, ceny konkurencji czy elastyczność popytu.
- Optymalizacja kanałów dystrybucji – Aktualnie Klienci chcą mieć opcję korzystania z jak najwygodniejszego i zgodnego z ich preferencjami sposobu robienia zakupów, w związku z czym firmy powinny się postarać o efektywną organizację kanałów dystrybucyjnych, zarówno tradycyjnych, jak i cyfrowych, w celu zapewnienia odbiorcom prostego dostępu do oferty.
- Nowoczesne działania promocyjne – w czasach cyfryzacji i coraz większej konkurencji prawdopodobnie trzeba będzie pomyśleć o czymś więcej niż tradycyjnych narzędziach promocyjnych. Dobrze więc, aby przedsiębiorstwa zajęły się szukaniem nowych, pomysłowych metod trafienia do Klientów z użyciem innowacyjnych technologii oraz kanałów komunikacji.
- Integracja wszystkich części – szczególne znaczenie ma skomponowanie spójnej strategii, gdzie wszystkie elementy marketingu mix 4P będą się nawzajem wzmacniać. Jedynie w takiej sytuacji przedsiębiorstwo może zaproponować konsumentom kompleksową, wyjątkową i wartościową usługę.
4P – co to jest i jakie współcześnie wiążą się z nim wyzwania?
Koncepcja marketingu 4P była niezwykle skuteczna przez dziesiątki lat, jednak w obecnych realiach wiążą się z nią coraz nowsze wyzwania. Warto więc skupić się na głównych trendach, jakie mają wpływ na adaptację tego modelu do potrzeb przedsiębiorstw, które funkcjonują w erze cyfrowej, a przedstawiamy je poniżej.
Digitalizacja i wzrastająca rola e-commerce
Silny rozwój handlu przez Internet zmodyfikował metody, jakich Klienci używają do robienia zakupów. Firmy mają więc obowiązek dopasowania własnych strategii w celu efektywnego docierania do odbiorców w kanałach online, utrzymując przy tym spójność z ofertą w kanałach tradycyjnych.
Rola social mediów oraz influencerów
W związku z tym, że marketing już jakiś czas temu uległ cyfrowej transformacji, narzędzia w postaci mediów społecznościowych czy promowania biznesów przez influencerów, mają szczególne znaczenie dla późniejszego rozwoju firm. Zadaniem przedsiębiorstw jest więc opracowanie szczegółowych strategii, które będą łączyć różne kanały komunikacyjne.
Za pomocą jakiego narzędzia można poznać informacje o Klientach?
Korzystając z narzędzia o nazwie Big Data, zdobędzie się dane odbiorców, co przyniesie nowe opcje personalizacji oferty i optymalizacji wszelkich działań związanych z marketingiem. Trzeba jednak pamiętać o ochronie prywatności oraz zasadach etyki podczas używania tych informacji, gdyż obecnie ze względu na RODO mają one coraz większe znaczenie.
O czym jeszcze należy pamiętać, stosując marketing 4P?
Aktualnie rynek jest niezwykle zmienny i nieprzewidywalny, co dla przedsiębiorstw oznacza konieczność ciągłej obserwacji trendów, analizy postaw Klientów, a także bycia w pełnej gotowości na błyskawiczną adaptację strategii marketingowej. Mocno konkurencyjne otoczenie sprawia, że jeszcze większe znaczenie ma budowanie porządnej, oryginalnej marki, z jaką odbiorcy będą się utożsamiać. Poza wyjątkową dbałością o jakość produktów, trzeba również tworzyć spójny wizerunek, jednocześnie dostarczając niepowtarzalnych doświadczeń. Obecnie, aby skutecznie użyć marketingu mix 4P, firmy muszą stale się doskonalić, wprowadzając przy tym innowacje oraz otwierając się na wszelkie zmiany, co umożliwi im skuteczną rywalizację z innymi przedsiębiorstwami i budowanie trwałych relacji z konsumentami.
Właściwe opracowanie i sukcesywne wdrażanie do swojej firmy reguł związanych z marketingiem 4P umożliwia szybsze dotarcie do docelowych grup Klientów oraz wywołaniu u nich wyjątkowych doznań związanych z zakupami, co uczyni produkty oraz usługi popularniejszymi na rynku. Trzeba jednak pamiętać o obowiązku stałego dostosowywania się do realiów rynkowych, które ciągle ulegają zmianie. Ta forma promowania własnego przedsiębiorstwa może przynieść sporo korzyści, więc powinny zarówno osoby prowadzące swój pierwszy biznes, jaki bardziej doświadczeni właściciele spółek.