marketing

Czym charakteryzuje się marketing 4C?

Każdy przedsiębiorca, prowadząc w swojej firmie marketing, powinien skupić się na przyciągnięciu do niej jak największej liczby Klientów, w czym może pomóc uwzględnienie ich potrzeb i oczekiwań. Na odbiorcy mocno koncentruje się model 4C opierający się na 4 głównych elementach, do jakich należą Klient, koszt, komunikacja oraz wygoda. W tym tekście będzie można znaleźć informacje o regułach i korzyściach, jakie może przynieść promowanie swojego biznesu tym sposobem.

Model 4C w marketingu – co to jest i w jakich sytuacjach warto o nim pomyśleć?

Marketing 4C daje firmom możliwość lepszego zaznajomienia się z konsumentami i skutecznie zaspokajania ich potrzeb, co przyda się zwłaszcza na konkurencyjnych rynkach. Analiza kosztu z perspektywy odbiorcy pozwala przedsiębiorstwom skoncentrować się na wartości, którą chce on dostać po uiszczeniu odpowiedniej zapłaty. Tym sposobem komunikacja staje się dwustronnym dialogiem, nieco odbiegając od zasad tradycyjnej reklamy. Pod pojęciem wygody kryje się tutaj łatwy dostęp do produktu lub usługi, lecz główną rolę cały czas odgrywa Klient razem ze swoimi potrzebami. Ponadto, ten rodzaj marketingu umożliwia firmom elastyczne reakcje na zmiany rynkowe.

Różnice pomiędzy koncepcją 4C a tradycyjnymi modelami marketingowymi

Opracowaniem marketingu mix 4C zajął się Robert Lauterborne w 1990 r, więc jest to nowsza koncepcja w porównaniu do modeli 4P i 7P. Od wersji 4P odróżnia go przede wszystkim koncentracja na Kliencie zamiast na firmie i produkcie. Należy tutaj zadać sobie pytanie – czego chce oraz potrzebuje odbiorca – odpowiedź na nie może skutkować dużym zainteresowaniem usługami przedsiębiorstwa, co z pewnością przełoży się na spore zyski ze sprzedaży. Za koszt w tej metodzie uważa się całość wydatków, jaka dotyczy zakupu, biorąc pod uwagę również koszty dodatkowe w postaci opłat za dojazd czy instalację. Przedsiębiorstwa muszą posłuchać, co sądzą Klienci na temat ich działalności i na tej podstawie budować z nimi relacje. Należy podkreślić, że aktualnie największe znaczenie ma wygoda, więc Klientom zależy na błyskawicznych, prostych oraz bezproblemowych zakupach, jakie zapewnia wspomniany model, który świetnie uzupełnia się z marketingiem 4P.

Dlaczego wygoda jest tak istotna, korzystając z modelu 4C w marketingu?

W marketingu 4C chodzi głównie o to, aby zakupy były czystą przyjemnością. Warto także skupić się w nim na wprowadzeniu jak najwygodniejszych możliwości dostawy i przygotowaniu instrukcji obsługi, które będą zrozumiałe dla każdego oraz gwarancji obsługi technicznej, gdy będzie to konieczne.

Jak duże znaczenie w koncepcji 4C ma komunikacja?

W marketingu mix 4C niezwykle istotną rolę odgrywa dialog z Klientem. Budowanie relacji polega m.in. na odpisywaniu na maile i komentarze za pomocą poczty elektronicznej oraz social mediów. Przedsiębiorstwa pragną jak najbardziej zbliżyć się do swojego odbiorcy, próbując pojąć jego potrzeby oraz zyskując lojalność, skupiając się głównie na transparentności i autentyczności.

Na czym powinna polegać wartość dla Klienta podczas korzystania z modelu 4C w marketingu?

Aby przyciągnąć Klientów, przedsiębiorstwa dokonują dokładnej analizy ich potrzeb, dzięki czemu są w stanie stworzyć produkty i usługi, które będą przynosić realne korzyści w postaci wygody czy oszczędności czasu. Na wartość wszystkiego, co powstaje należy patrzeć z perspektywy odbiorcy, do czego konieczne jest jednak stałe dopasowywanie się do jego wymagań, jakie mogą ulegać zmianom.

marketing 4C

Jaką rolę w marketingu 4C pełni strategia omnichannel?

Strategia omnichannel jest długofalowym budowaniem podejścia do prowadzenia biznesu, dążącym do synchronizacji różnych kanałów sprzedażowych i dystrybucyjnych, online oraz offline, aby aby tworzyć spójne doświadczenie dla Klientów w każdym z nich. Świetnie sprawdza się ona w koncepcji 4C, znacząco ułatwiając firmom dotarcie do odbiorcy. Oznacza to lepsze zrozumienie ich potrzeb, co umożliwia odpowiednie dostosowanie przekazu, tworząc w ten sposób silniejsze relacje. Skutkiem stosowania tej metody zwykle jest większe zadowolenie konsumentów, a także ich lojalność w stosunku do marki.

W marketingu mix 4C liczy się przede wszystkim Klient i tworzenie z nim długotrwałej relacji, dlatego tak istotne jest skupienie się na jego potrzebach oraz próbach ich zaspokojenia. Takie podejście może pozytywnie wpłynąć na zaufanie odbiorców, którzy poza dokonaniem zakupu, będą także polecać znajomym usługi danej firmy. Ta koncepcja aktualnie może przynieść spore korzyści dla przedsiębiorstwa, znacznie poprawiając jego pozycję na rynku.